چرا گوگل به ترامپ عنوان “احمق” داده؟

چرا گوگل به ترامپ عنوان “احمق” داده؟

چرا گوگل به ترامپ عنوان “احمق” داده؟

به گزارش فراناز مدیر عامل گوگل ،ساندار پیچای، که در مجلس نمایندگان و درباره ادعا‌های برخی از اعضا درباره تبعیض گوگل در نمایش اخبار مرتبط با محافظه‌کاران در نتایج جستجوها به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ می‌داد، با پرسشی از سوی “زویی لافگرن” عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا؛ در این خصوص روبرو شد. لافگرن از پیچای پرسید چرا جستجو برای واژه “احمق” (idiot) در گوگل به نمایش تصاویری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا منجر می‌شود؟

 

مدیرعامل گوگل در پاسخ گفت: ما کلیدواژه جستجو را دریافت می‌کنیم، آن را با صفحه‌های اینترنتی تطبیق می‌دهیم و بر مبنای 200 عامل برای آن رتبه‌ای تعیین می‌کنیم.

 

عواملی چون مرتبط بودن، جدید بودن، محبوبیت، چگونگی استفاده دیگران از آن واژه و… و در هر لحظه و بر مبنای این عوامل سعی می‌کنیم رتبه‌بندی مناسبی داشته باشیم و بهترین نتایج را برای آن کلیدواژه پیدا کنیم.

 

پیچای همچنین بر این نکته تأکید کرد که هیچ فردی در نمایش نتایج جستجو مداخله نمی‌کند و تصمیمات بر مبنای الگوریتم‌های ماشینی اتخاذ می‌شود.

 

پیشتر گزارش داده شد که بخش جست و جوی تصاویر گوگل، با چالش عجیبی مواجه شده است و به‌دنبال دستکاری عده‌ای از مخالفان ترامپ، به محض تایپ کردن واژه «احمق» با تعداد زیادی از عکس‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مواجه می‌شوید.

 

اوایل سال های 2000 میلادی رئیس جمهور جورج بوش نیز قربانی چنین “بمباران” از سوی گوگل شد. جستجوگر گوگل هنگام سرچ کلمات “بدبخت بیچاره” تصاویر رئیس جمهور بوش را نمایش می داد.چرا گوگل به ترامپ عنوان "احمق" داده؟

 

نتایج جستجوهای گوگل هر از چندگاهی خبرساز می شوند. به عنوان مثال نتیجه جستجوی کلمه «احمق»  در بخش تصاویر باعث خواهد شد تا این موتور جستجو عکس های متعددی از ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به تصویر بکشد.

 

به نظر می رسد اعتراضات گسترده و جهانی به سیاست های یکی از جنجالی ترین رئیس جمهورهای تاریخ آمریکا و اعلام این اعتراضات در بسترهای مختلف مجازی، الگوریتم های جستجوی گوگل را وا داشته تا تصویر ترامپ را به عنوان یکی از مصادیق قطعی کلمه «احمق» در نظر بگیرند. گفته می شود که کمپین احمق خواندن تاجر نیویورکی برای اولین بار در وبسایت Reddit آغاز و سپس به سایر بسترها مجازی سرایت کرد.

 

هر چند این نتایج هوشمندی قابل تحسین الگوریتم های مخفی و ارزشمند گوگل را نشان می دهند، اما از طرفی گه گاه باعث دردسرهایی این چنینی برای غول دنیای تکنولوژی می شوند.

 

حدود دو سال قبل بود که یکی از توسعه دهندگان سیاه پوست افشا کرد قابلیتی مخفی در موتور جستجوی گوگل وجود دارد که سبب شده تصاویر او و دوستش در شبکه های اجتماعی با برچسب «گوریل» در نتایج جستجو پیدا شوند. گوگل بعد از این افشاگری ناچار به عذرخواهی و رفع مشکل مذکور شد.

 

دردسر مشابهی نیز در سال ۲۰۰۹ و برای همسر باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا پیش آمد، چرا که با جستجوی نام او نخستین تصویر به نمایش درآمده کاریکاتوری نسبتاً توهین آمیز از او بود.

جدیدترین مطالب سایت