جوان نابغه ایرانی مسلط به 19 زبان دنیا

جوان نابغه ایرانی مسلط به 19 زبان دنیا

جوان نابغه ایرانی مسلط به 19 زبان دنیا

علي پيرهاني مي گويد که مي خواهد رکورد پرفسور جکسي ريچاردز را بشکند هر چند که معترف است اين چند زبانه ي آمريکايي از امکانات، منابع علمي و موقعيت هاي برتري برخوردار است. اما به نظر مي رسد که برنده ي اين مسابقه ي هيجان انگيز و پيچيده علي پيرهاني از ايران است چرا که او در ۲۴ سالگي توانسته است ۱۹ زبان را بياموزد ولي جکسي ريچاردز در ۶۸ سالگي توانسته است ۲۳ زبان را بياموزد.

 

علي پيرهاني متولد ۱۳۶۴ خورشيدي (۱۹۸۵ميلادي) در شهر همدان ايران است. او پسر سوم خانواده است و در خانواده اي به دنيا آمده است که هيچ کدام از اعضاي آن آشنايي چنداني با زبان هاي خارجي نداشته اند.

 

علي پيرهاني سفر خود به درون عوالم پيچيده زبان هاي خارجي را در سن پنج سالگي شروع کرد و بدون هيچگونه آموزش رسمي، حضور در موسسه ي آموزش زبان هاي خارجي و يا بهره گيري از معلم قدم در دنياي پرهيجان زبان هاي خارجي نهاد. تلاش او به زودي به بار نشست و شش ماه بعد پس از يک مرحله ي ابهام و اشتياق که خودش آن را چنين توصيف کرده است زبان فرانسه را شروع به صحبت کرد: «در ابتدا من فقط کلمات را به صورت علائمي جداي از هم حفظ مي کردم و کم کم اين کاراکترهاي زباني در برابر علاقه و پشتکار من از حالت رمز و ابهام خارج شدند و توانستم درون و معناي آنها را کشف کنم”. اشتياق، علاقه و پشتکار علي پيرهاني باعث شد که او در اواخر پنج سالگي بتواند فرانسه را با تسلطي قابل قبول صحبت نمايد.اما اين تازه اولين مقصد بود و نه تنها او را قانع نکرد بلکه اشتياق او را دو چندان کرد.

 

هم اکنون علي پيرهاني علاوه بر فارسي که زبان مادري او بود، زبان فرانسه را نيز به حيطه ي يادگيري اش افزوده بود و آمادگي بيشتري براي يادگيري زبان هاي ديگر در خود حس مي کرد. پيرهاني خودش چنين مي گويد: «من در آن زمان علاقه ي زيادي براي يادگيري زبان هاي خارجي و آشنايي با انسان هاي ديگر و فرهنگ هاي گويشوران آن زبان ها داشتم».

 

او بعد از آشنايي با زبان مردم سرزمين گل (اسم اولين فرانسه از قوم گلوا) به يادگيري زبان آلماني پرداخت و اين جا بود که اشتياق و شور فراواني براي مطالعه ادبيات و فلسفه در او شکل گرفت.

 

علي پيرهاني همچون فاتحي بزرگ از شمال اروپا به جنوب و از شرق به غرب، از سرزمين ژرمن به سرزمين اسلاو کاوشگرانه مي رفت و زبان هاي اروپا را يکي پس از ديگري فرا مي گرفت. اسپانيولي، ايتاليايي، سوئدي، روسي، رومانيايي، پرتغالي، يوناني، فنلاندي، اسپرانتو، لاتين، هندي، عربي، ترکي، چيني و سواحيلي، ديگر زبان هايي هستند که پيرهاني تا به حال فراگرفته است.

 

او همچنان با همان شور و استعداد و علاقه و با مطالعه ي تقريبا ۱۲ ساعت در روز در حال يادگيري ديگر زبانهاي جهان است.

 

پيرهاني در سن ۲۲ سالگي دوره کارشناسي ادبيات انگليسي را به پايان رساند و هم اکنون مشغول تمام کردن پايان نامه کارشناسي ارشدش در رشته ي آموزش زبان انگليسي است. در همان حال علي پيرهاني دانشجوي مقطع دکتري «روابط بين الملل» نيز مي باشد. او همه ي اين مطالعات را به گونه اي از لحاظ زماني منظم کرده است که به ورزش و پياده روي نيز مي پردازد. همچنين او مي گويد که يادگيري همه ي اين زبان ها باعث شده است که او فلسفه ي غرب، جامعه شناسي و ادبيات را از منابع و ماخذ اصلي مورد مطالعه و کنکاش دقيق قرار دهد و در واقع مطالعات فرهنگي را يکي از مهمترين اهداف علمي اش قرار دهد.

 

مطبوعات و رسانه هاي ايران همواره علي پيرهاني را به عنوان دومين فرد چند زبانه ي جهان معرفي مي کنند. در واقع علي پيرهاني با قدرت تکلم ۱۹ زبان بعد از دکتر جکسي ريچاردز آمريکايي که مي تواند به ۲۳ زبان جهان صحبت کند، دومين فرد چند زبانه ي جهان است.

 

علي پيرهاني مي گويد که مي خواهد رکورد پرفسور جکسي ريچاردز را بشکند هر چند که معترف است اين چند زبانه ي آمريکايي از امکانات، منابع علمي و موقعيت هاي برتري برخوردار است. در اين زمينه علي پيرهاني و جکسي ريچاردز گفتگوي جالبي دارند که خواندن آن نکات بيشتري درباره ي اين نابغه ي ايراني به دست مي دهد. اما به نظر مي رسد که برنده ي اين مسابقه ي هيجان انگيز و پيچيده علي پيرهاني از ايران است چرا که او در ۲۴ سالگي توانسته است ۱۹ زبان را بياموزد ولي جکسي ريچاردز در ۶۸ سالگي توانسته است ۲۳ زبان را بياموزد! اعضاي «مرکز چند زبانه ها» اميد دارند که علي پيرهاني بتواند عمده ي زبان هاي مهم جهان را فرا بگيرد و اين جايگاه را براي هميشه حفظ کند و افتخار آن را نصيب ميهن کهن اجداديش «ايران زمين» کند.

 

پيرهاني خيلي معتقد به آموزش زبان هاي خارجي در موسسات زبان نيست و معتقد است که انگيزه ي زبان آموزي و روشي که خودش از طريق آن ۱۹ زبان را فراگرفته است جايگزين قوي تر و موثرتري است– او يک چهارچوب يادگيري الکترونيکي (e-learning) را مطرح کرده است که به گفته خودش به زبان آموزان کمک مي کند در يک دوره ي ۶ ماه يک زبان خارجي را در حد قابل قبول فرا بگيرند. البته او علاوه بر اين چهارچوب معتقد است که تسلط کامل زباني در حيطه ي توانايي هر انساني است. منتها بايد کمي صبر و پشتکار داشت و انگيزه و علاقه ي کافي را در اين کار مبذول کرد.

 

علي پيرهاني موفقيت خودش را ناشي از مهارت هايش در «مديريت زمان، برنامه ريزي و دفترچه هاي يادداشت و برنامه ريزي اش» مي داند. دفترچه هاي يادداشت و برنامه ريزي پيرهاني در برگيرنده ي تمام کارهاي روزانه او در هر روز و يا در روزهاي آينده است. البته اين دفترچه هاي يادداشت و برنامه ريزي او جداي از نزديک به ۳۰۰ دفترچه ي لغت به زبان هاي مختلف است که او در طول همه ي سالهاي زبان آموزيش با دست خط خودش نوشته است.

 

علاوه بر تحصيل و تدريس به شيوه ي e-learning، علي پيرهاني کارهاي تحقيقاتي، مصاحبه هاي خبري و تلويزيوني فرامرزي متعددي داشته است. شبکه هاي مختلف بين المللي برنامه هاي متعددي درباره ي او پخش کرده اند. ترجمه ي نهج البلاغه به سه زبان انگليسي، فرانسه و آلماني نيز يکي از شاهکارهاي علي پيرهاني است که به گفته خودش براي ادامه کار زبان آموزي اش فوق العاده الهام بخش و کمک کننده بوده است.

مطالب داغ هفته اخیر